teisipäev, märts 27, 2007

kirjandus massidesse vs tarbijaühiskond?

Kui täna imet ei sünni, siis on selline tunne, et ka Fedja Dostojevski "Kuritöö ja karistusega" on kellad. Nagu et kas kaks nädalat järjest on juba pattern? Ehh? Mõningad inimesed mu plogirullis on juba jõudnud kurta et nemad jäid ka (jälle) ilma ihaletud kirjanduspalata. Millal mina oma teo tempoga siis lõppliku tõe välja selgitamiseni jõuan? Siis kui haaran toru ja asun tarbima ehk sundseisu säätuna EPL püsitellijaks end vormistan? Kuradi tarbijaükiskondlik molkustekari? Kuidas ma siis niimoodi säästa saan nagu Eesti Pank kogu aeg pasundab, ah, ahvid? Kogu aeg käib nutt & hala majanduse ülekuumenemisest ja ma usun täitsa veendunult et esimesed majandusmullist auru välja laskmised saabuvad enne kui tänavused jõulud. Ja siis tuleb kõige selle pasa taustal eriti kiusatuslikult veel EE Grupp börsile. Miks te mul rahus säästa ei lase? Miks ma pean kogu aeg konsuumima? Tehke see mulle selgeks või tunnistaga mind ajuinvaliidiks, sest mina siiani küll tõrgun seda tarbimishüsteeriat pooldamast/toetamast.

Siukesed lood siis. Kahju-kahju. Eks ma loen siis lohutuseks ÄP ajakirja Sisustaja. Kui frikin postiljon selle ikka viitsib õigel päeval (ehk täna) mu postkastipilusse libistada. Sest eelmisel nädalil Tehnotrendi ta paraku ei toonud lubatud päeval vaid ühevõrra hiljem. Ei tea kas tutvus koos perega uuemate suundadega tehnoloogia vallas, või mis? Kaua enam ma sellist pekisaagimist ei kavatse aktsepteerida - karik hakkab veereni keema. Ausalt. Vaikselt, ent veenvalt.

Edit [öö kell 04:03]: Frikin post-ill-jonn tõi "Sisutaja" sedapuhku õigel päeval. Erinevalt eelmise nädali sürpriis-konfetkast "Tehnotrendist". Päris sisutu magaziin tundus olevat. Ca 100 lk artikleid ja reklaame - ja kui see saab läbitud alla 2 tunni, siis minu meelest ta oma kioski kaanehinda - 39 EEK - küll ei õigusta. Aga no kui ta lehega kaasa tuleb ilma lisakukludeta minu jaoks... no las ta siis tuleb. Ongi väike vaheldus majanduse ülekuumenemise ja inflatsioonimöla ja valitsuskoalitsiooni kokku klopsimise uudiste vahele. Ega eks lolle ole igasuguseid ja igaühele pidada olema oma. Eks need lollid siis ostavad kui lehega ei mõista tellida. Kuigi aru ma ei saa, miks sellist mag'i üldse keegi peaks ihalema omaette asjana. Mitte ei saa. Aga noh... tagasi klišeesse, et issanda loomaaeg olla teadupärast määramatult suur. Järgmine ootusärev klantspabul (ehk hoopis õudus?) nimega "Sisu(tu?)staja" juba 22. mail. Jääme ootama, las seni vegeb viimane numero rahulikult riiulis koos teiste magaziinidega.

Edit 2 [öö 04:20]: Ja siit ka teemasse "igas päevas ka väike tarkusetera koos sellega kaasnenud mõttearendusega". Nimelt - Naomi Kleini raamatus "NO LOGO" on mu meelest üks geniaalsemaid liitsõnu inglishis. Magalogue. Moodustub sõnadest magazine + catalogue. Spooky. Aga mitte raamatust ei tahtnud ma teile nüüd pajatada, vaid neist assotsiatsioonidest ning mõteteist, mis seda sõna esimest korda nähes ning enesele teadvustades, PLUSS enese jaoks pisut teises tähenduses lahti mõtestades, tekkisid.
Et siis... See sõna ilmestab 110%-liselt minu jaoks seda, et ajakirjade sisu käib üha karmistuva konkurentsi (Eesti oludes? Sellise majansudkasvu tuules sõites? no kamoon....) tingimustes alla. Inimesed ning nende mentaalsed võimed ja kapatsiteet tänapäeva tormlevas ühiskonna tempos ei evi enam aega mõtlemiseks ning analüüsiks ja järeldustele tulemiseks, ja selle tulemus on meil siis Eestiski sisuliselt juba käes - vohab kataloogistunud ajakirjade levimus. Eks vaadake ise pühapäeva õhtuti kuidas Juur&Oja mingeid mõttetuid uusi turule tulnud sisutuid plönne kritiseerivad, aasuivad, narrivad, mõnitavad ja isegi vannitavad. Enamus turgu on täis sisutut klantspilte täis kräppi. Pole ei uudisväärtust kandvaid ega sisukaid ajakirju. Iseenesest algselt vist ajakiri oligi ju mõeldud 'aja viite (ehk viitmise ehk tühise ehk mitte-mõtlemist-nõudva sisustamise) kirjandusena'? Ent nüüdseks on sellest saanud tänu digi- ja trükitehnika kosmilisele parenemisele hoopis koomiksilaadne pildimürast punnis klantspaberivihikute plejaad. Boring. Ajusurm. Tarbimisele, kulla kaasmaalased! Ei saa ju ometi naabrist kehvem olla...

Sildid: , ,